fbpx

Vi utlovar ett riktigt tråkigt odlingsår

Bönder har ibland ett rykte om sig att vara konservativa, tråkiga och kanske lite bakåtsträvande. Jag får känslan av att en del bönder ser sig mer just som “bönder” än som företagare och entreprenörer. På marstorp brukar vi däremot kunna vara lite nöjda med att vi allt känner oss mer som “företagare” än “bönder”. Vi gillar innovation, att utveckla nya produkter och kundlösningar, utveckla verksamheten och alltid vara först med det senaste gällande tekniska lösningar och redskap. Nog kan det vara så att just det tänket också har hjälpt oss att hamna där vi är idag. Vår affärsmodell är en prenumeration på grönsakslådor direkt hem till kundens dörr. Det här är en ganska ny och oprövad nisch inom grönsaksodling i Västerbotten där vi sköter allt från produktion, utformning av innehåll och utseende på lådorna, leverans, reklam, försäljning och kommunicerar med kunderna. Upplägget skiljer sig en del ifrån hur många bönders verksamheter har sett ut. Min mormor mjölkbonde som aktiv. Arbetet skedde på gården och närliggande åkrar och de gjorde allt som behövdes för att djuren skulle må bra och kunna producera mjölk av högsta kvalitet. Efter mjölkningen kom sedan mjölkbilen och hämtade mjölken. I jämförelse med detta spänner en verksamhet av den typ som marstorps mat har över fler delar och för ett nytt upplägg behövs innovation och nytänkande.

Marstorps mat är ett litet företag som omsätter knappt en miljon om året. Vi verkar i en bransch med små marginaler, det är svårt att gå med vinst och att kunna ta ut en rimlig lön för allt arbete vi utför. Utveckling och innovationer behövs och kan ge ökat lönsamhet på sikt. Men innovation och förändringar kostar också i tid, energi och resurser. Något vi fått lära oss med åren är att vi inte kan säga ja till alla troligen briljanta idéer vi får. För kanske en sådär fem sex år sedan hade vi exempelvis höns och tuppar för ägg och kött, vi hade grisar, vi odlade på friland men hade också växthus och försökte oss på tomater, chili, paprika, kryddor och kalebass (!). Verksamheten var spretig och vi hade inte tillräckligt med kunskap eller erfarenhet för att driva alla delar på ett rationellt och effektivt sätt. Det var roligt med alla olika spännande projekt men för att företaget ska vara långsiktigt hållbart ur ett ekonomiskt perspektiv krävs det att man tänker till lite. Vi har kommit fram till att vi behöver fokusera på marstorps kärnverksamhet som är frilandsgrönsaker. Men även inom det området finns det såklart många olika idéer, metoder och innovationer att utforska. Ska vi prova tjugoelva nya sorters asiatiska gröna blad i år? Kanske är det mer rationellt att ha sjuttiofem centimeter breda bäddar istället för sextiofem? Borde vi inte byta ut samtliga odlingsredskap eftersom vi har hittat häftiga, supereffektiva prylar på AliExpress? Ska vi leverera grönsakerna i egenbyggda lådor av plywood med ett retursystem? Även om många idéer kan vara väl så goda och vettiga så innebär nya innovationer alltid en kostnad. I takt med att vårat lilla företag växer så kostar också förändringar mer och innebär en högre risk jämfört med för några år sedan. En helt ny metod för att rensa ogräs som inte blir som man tänkt sig på en 0,1 ha stor odling får andra konsekvenser jämfört med på 1 ha.

De senaste åren har vi därför fått lägga band på oss själva. Vi lovar varandra att nästa säsong allt ska bli lite tråkigare. Tråkigare för att vi tycker att innovation och och utveckling är bland det roligaste med att driva företag, men ändå tråkigt i en positiv bemärkelse. Tråkigt som i konservativt, konservativt som i mer förutsägbart, stabilt och tryggt. Sanningen är att vi behöver mer förutsägbarhet och stabilitet för att kunna överleva som företag. Målet är att fortsätta vara ett kreativt och uppfinningsrikt företag som är med och driver utvecklingen inom lokal matproduktion framåt. Men vi har kommit till insikt om att vi inte kan förverkliga allt på en gång. Vi behöver hålla tillbaka en aning och fokusera på kärnverksamheten och att få den mer lönsam, förutsägbar och stabil över tid. Det kan innebära att det kanske inte blir lika många nytt och spännande inför varje säsong. Ibland är det bäst att göra som man alltid har gjort för att det har fungerat förr. Vi behöver helt enkelt bli lite mer bönder och lite mindre företagare.